Kevään 2018 projekti: Foxtrot kannesta kanteen!

Genesiksen 4. studioalbumi, Foxtrot, ilmestyi lokakuussa 1972 ja nousi pian brittiläisillä levylistoilla 12. sijalle varmistaen bändille suosion myös kotimaan markkinoilla. Aiemmilla albumeillaan Genesis oli saavuttanut suosiota Belgiassa ja Italiassa.

Foxtrotilta Afterglow’n ohjelmistossa on ollut pisimpään albumin avausraita, ”Watcher of the Skies”. Sen mellotron-intron nuotti tuli kirjoitettua jo 1970-luvun puolella, ja keväällä 1987 se harjoiteltiin. Siitä tehtiin myös demoäänitys Urheilutalon kellarissa. Kokoonpanossa tuolla äänitteellä olivat Alfa (keys), Miku (drs), Arto (gtr), Jussi (voc) ja Antti (bass). Kappaleen intron soundimaailma on yhdistelmä Mellotron MK2:n ja Hammondin soundista, bassolinja tulee Hammondin jalkiosta. Kokoonpanon vaihduttua teos jäi hyllylle odottelemaan parempia aikoja, kunnes se lopulta lämmitettiin uudelleen syksyllä 2017 melkein samalla kokoonpanolla 30-vuotisjuhlaa varten. Tällä kertaa nykyinen laulaja Ville V. hoiti lauluosuudet. ”Horizons” oli myös noussut settlistalle, alunperin Tonin soolobiisinä. Tämä teos taas rakentuu Bachin soolosellosarjan numero 1 teeman ympärille.

Mielenkiintoinen sivujuonne tuli Helsingistä Colossus ry:n suunnalta, kun Otso ehdotti, että taiteilija Paul Whitehead, joka oli tehnyt kansigrafiikat kolmeen Genesis-albumiin: Trespass, Nursery Cryme ja Foxtrot, oli tulossa Helsinkiin. Whitehead olisi halunnut järjestää poikkitaiteellisen tapahtuman, jossa Whiteheadin teosten yhteydessä olisi soiteltu musiikkia näiltä kolmelta levyltä. Tuossa vaiheessa musiikkia ei ollut meillä tarpeeksi, ja toisaalta 1400 kilometrin pistokeikka syrjäkylille ilman varmuutta rahoituksesta esti tapahtuman toteutuksen. Mutta ohjelmaa kyllä harjoiteltiin tuota varten, valmiiksi asti tehtiin tässä vaiheessa ”Fountain of Salmacis” Nursery Crymelta.

”Can-Utility and the Coastliners” tuli heittona mukaan. Alun perin oli tarkoitus tehdä se urkusoolosta eteenpäin, mutta kun homman sai käyntiin, nuotit syntyivät samalla vaivalla koko teokseen. Harjoittelu aloitettiin syksyllä 2014, ja pitkällisen kypsyttelyn jälkeen se esitettiin ensimmäisen kerran unplugged-versiona Chilloutissa, tammikuussa 2016. Tuon keikan ydin oli kuitenkin juuri edesmennyt David Bowie, joten ”Can-Utility and the Coastliners” jäi hänen varjoonsa.

”Can-Utility and the Coastliners” on onomatopoeettisen sanan tapainen väännös viikinkikuningas Knuut II Suuren englanninkielisestä nimestä Canute the Great. Teos käy läpi Knuutin legendan vuoroveden komentelusta.

Syksyllä 2017 unplugged-listalle nostettiin “Time Table”. Harjoitusjakso tälle oli suhteellisen nopea, ja se saatiin keikalle 30.12.2017 ravintola Poltteessa. Kappale toimi hyvin unplugged-versiona ja on parhaillaan harjoittelussa sähköisempään muotoon.
Lokakuisen 30-vuotisjuhlakeikan jälkeen pohdittiin, mitä tehdä seuraavaksi. Jotain suurta ja kokonaista sen pitäisi olla. vaihtoehdoiksi nousivat Foxtrot ja Selling England by the Pound. Kummastakin puuttuisi vain kaksi biisiä. Valinta kohdistui Foxtrotiin. Tammikussa 2018 Get ’Em Out by Friday on työn alla ja soitettukin komppiryhmällä jo pätkittäin, hienosäätö sen osalta jää helmikuulle. Huiluduetot rakentuvat huilun ja Mellotron MK2:n ”strawberry field”-  huilusoundin varaan.

”Supper’s Ready” on kuitenkin suurin urakka. Sen kanssa aloiteltiin jo syksyllä 2012 edellämainitussa Helsinki-projektissa, mutta valmiiksi saatiin vain muutama minuutti alkupäästä. Kappaleen kokonaispituus on 22:54. Nyt tammikuussa 2018 harjoittelun kohteeksi otettiin ensimmäisenä hankalin osa, tahtilajissa 9/8 keinahteleva ”Apocalypse in 9/8 (Co-Starring the Delicious Talents of Gabble Ratchet)”. Siitä loppuun on jo komppiryhmällä saatu valmista ja todennäköisesti koko kappale saadaan hienosäätöä vaille valmiiksi maaliskuussa 2018.

Kosketinkalusto tällä keikalla on ajankohdalle uskollinen, se koostuu Hammondin B-3 -urkujen lisäksi Hohner Clavinetista ja digitaalisesta mellotron-simulaatiosta.

Foxtrot on hieno ja tiivis paketti kesän festareille tarjottavaksi.

Liittyvät kuvat: